Zero Waste Finland ry mukana Muovittomassa maaliskuussa

ishan-seefromthesky-790196-unsplash

”Muovin välttely vaatii usein salapoliisityötä kuluttajalta, sillä muovista on tehty helppo oletusvalinta. Kertakäyttömuovin lisäksi ongelmana on koko kertakäyttökulttuuri; vastaus muoviongelmaan piilee kestävissä tuotteissa, ei toisista materiaaleista tehdyissä kertakäyttötavaroissa. Zero Waste Finland ry jakaa maaliskuussa somekanavissaan yksinkertaisia vinkkejä kestäviin, muovittomiin valintoihin.”
– Susanna Luukinen, hallituksen puheenjohtaja, Zero Waste Finland Ry

Viime vuonna innostuneen vastaanoton saanut Muoviton Maaliskuu järjestetään taas tänä vuonna nimekkäällä joukolla. Me olemme mukana järjestämässä haastetta Heidi Hautalan, It’s Pure Oy:n, Finlaysonin, Sinituote Oy:n ja Stockmannin kanssa.

Mielestämme on erittäin tärkeää vähentää turhan muovin käyttöä, sillä lyhyen käytön jälkeen poisheitettävien tuotteiden valmistaminen ikuiseksi suunnitellusta materiaalista ei ole kestävä tapa toimia. Koska zero waste -ajattelussa ollaan kiinnostuneita jätteistä, niiden vähentämisestä sekä siitä, mihin ne lopulta päätyvät, huomataan, ettei ole mitään ”poisheittämistä”. Jäte päätyy aina jonnekin jonkun käsiteltäväksi ja pahimmillaan ilman jatkokäsittelyä kertakäyttöinen muovituote jää luontoon vuosisadoiksi. Massatuotettua materiaalia on kuitenkin niin helposti saatavilla, että se usein heitetään surutta pois. Tämä on ongelma.

Vuonna 2013 muovia tuotettiin 299 miljoonaa tonnia maailmanlaajuisesti ja Euroopassa 57 miljoonaa tonnia. Muovituotteista arviolta noin 50 prosenttia on lyhytikäisiä, kerran käytettäviä tuotteita, kuten elintarvikepakkauksia. Suomalainen käyttää keskimäärin 80 kiloa muovia vuodessa. Tästä määrästä noin neljäsosa, eli 20 kiloa, on kotitalouksien pakkausmuovia. Tällaisen muovimäärän valmistaminen kuluttaa paljon energiaa ja rajallisia raaka-aineita. Tuotteiden tulisi olla suunniteltu pitkäaikaiseen käyttöön sen sijaan, että ne päätyvät jätteeksi muutamien minuuttien tai jopa sekuntien käytön jälkeen.

Muovin pääraaka-aineena on perinteisesti ollut öljy, mutta nykyään biomuovin valmistuksessa käytetään esimerkiksi viljaa ja sokeria. Muovisia kertakäyttötuotteita on myös alettu korvata pahvisilla ja puisilla versioilla. Toiseen kertakäyttöiseen materiaaliin siirtyminen ei kuitenkaan ratkaise perimmäistä ongelmaa, kertakäyttökulttuuria. Vastaus on turhasta kieltäytymisessä ja kestotuotteissa, joita voi käyttää vuosikausia tai jopa koko elämän.

Omaa muovin käyttöään voi siis vähentää siirtymällä kestotuotteisiin. Kun pitää mukana kestojuomapulloa tai -kahvikuppia, on helppo kieltäytyä muovisista juomapulloista ja kertakäyttökupeista. Kestotuotteiden kanssa nälkä tuppaa kasvamaan syödessä. Kun on ottanut jonkin kestotuotteen osaksi arkeaan, alkaa pohtia uutta kohdetta, jossa kertakäyttömuovia voisi säästää. On hauskaa ja palkitsevaa löytää uusia paikkoja käyttää kestotuotteita omassa arjessaan!

Kertakäyttömuovia vähentäessä jokainen voi kulkea omaa polkuaan. Ensimmäinen luopuu helposti muovisista shampoopulloista, kun taas toiselle kestoastiasetin mukana pitäminen on luontevaa. Kannattaa miettiä, mistä kertakäyttöisestä muovituotteesta on helppo luopua ja lähteä siitä liikkeelle. Suuret muutokset vievät aikaa, eikä kukaan voi yhdessä yössä siirtyä muovittomaan elämään. Tärkeintä on tehdä parhaansa omien resurssiensa puitteissa.

Vaikka muovista on tehty helppo oletusvalinta, me olemme paljon enemmän kuin kertakäyttömuovin kuluttajia. Olemme kansalaisia, joilla on valtaa toimia ja kertoa omalla toiminnallaan, ettei luonnonvarojen ylikuluttaminen käy. Vaikka nykyisissä olosuhteissa saattaa kuulostaa erittäin haastavalta lähteä toteuttamaan Muovittoman maaliskuun kaltaista haastetta, on jokainen pienikin arkielämään jäävä teko tärkeä kannanotto kertakäyttökulttuuria vastaan. Omia vaikutusmahdollisuuksiaan voi lisätä myös kertomalla teoistaan ja zero wastesta muille. Yksi Muovittoman maaliskuun tavoitteista on myös vaatia yhdessä suurempaa yhteiskunnallista muutosta, jotta kestävien valintojen tekemisestä tulisi helpompaa.

Seuraa meitä Instagramissa ja saat maaliskuun aikana liudan vinkkejä, joiden avulla muoviton maaliskuu voi tuntua helpommalta toteuttaa. Ehkä yhteisten ponnistelujemme avulla kertakäyttökulttuuri siirtyy historiaan, jotta tulevaisuudessa jokainen kuukausi on kestävä!

Hyvää Muovitonta maaliskuuta!

Seuraa Facebookissa
Seuraa Instagramissa

Kommentoi