Zero waste on vastalause kertakäyttökulttuurille

mert-guller-e0O18yMqles-unsplash

Jäte syntyy ostopäätöksestä. Siksi ensimmäinen askel jätteen vähentämisessä on kieltäytyä ostamasta sitä. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa turhan jätteen välttely voi vaatia salapoliisityötä: kertakäyttöisestä on tehty helppo oletusvalinta, jota ei aina tule edes ajatelleeksi. Oletko esimerkiksi ajatellut, että shampooputelit, siivoussuihkeet ja ketsuppipullot ovat yhtä lailla kertakäyttöpakkauksia, vaikka käytämmekin niitä vähän pidempään?

Zero waste -elämäntyyli voi alkuun tuntua kaukaiselta ajatukselta, koska jätettä tuntuu olevan aivan kaikkialla. Ensimmäinen askel on tarkkailla kodin roskia tavallista tarkemmin. Mitä menee eniten roskiin? Kuinka paljon roskaa syntyy viikon aikana? Voisiko roskan määrää vähentää ottamalla käyttöön jonkin kestotuotteen?

Kertakäyttökulttuuri on mahdollistanut leppoisan elämäntapamme, jota maapallon kantokyky ei yksinkertaisesti enää kestä. Siksi me haluamme muuttaa sitä, miten kohtelemme luonnonvaroja ja mitä pidämme hyväksyttävänä. Kertakäyttöisen korvaaminen uudesta materiaalista valmistetulla, mutta edelleen kertakäyttöisellä vaihtoehdolla ei mielestämme ole ratkaisu, vaan zero wastessa oletus kertakäyttöisestä kyseenalaistetaan tapa kerrallaan. Mitä nykyihmisestä ja arvoistamme ylipäätään kertoo se, että pillit täytyy suunnitella merihajoaviksi?

Me ZWF:ssa uskomme, että yhdessä meillä on valtaa vaikuttaa siihen, mitä meille tuotetaan ja millä tavalla se myydään. Minkä valmistaminen sinun puolestasi voitaisiin lopettaa vaikka heti: Pulloveden, pahvimukien tai roskaruoan? Muoviin pakattujen hedelmien, vanulappujen, mainoslehtisten? Tai paperilaskujen, tuorekelmun, shampoopullojen? Joka kuukausi me suomalaiset käytämme 75 miljoonaa hedelmäpussia – jos edes joka neljäs meistä jättäisi syyskuun ajan hedelmäpussin ottamatta, säästyisi lähes 19 miljoonaa pussia!

Pienet arkiset tavat ovat tärkeitä, mutta todellinen muutos syntyy siitä, että alamme ajatella omaa vaikutustamme ja roskiamme kokonaisvaltaisesti kaikilla elämänalueilla. Kestotuotteet edustavat kestokulttuuria, jossa ihminen ottaa vastuun kuluttamistaan luonnonvaroista ja tuntee omistajuutta tavaroistaan. Kestotuote palvelee tarkoitustaan yhä uudestaan ja uudestaan uskollisesti jopa vuosikymmenien ajan.

Meidän yksilöiden rooli on tärkeä, mutta auttamatta myös rajallinen. Siksi me ZWF:ssä vaadimme, että zero wasten tulisi olla kuluttajalle helppoa. Pakkauksettomia vaihtoehtoja, mahdollisuuksia ostaa omaan astiaan, täyttöpakkauksia ja aidosti kiertäviä materiaaleja tulisi olla tarjolla nykyistä enemmän. Tänä vuonna olemmekin haastaneet Zero Waste Syyskuu -kampanjaamme mukaan myös yrityksiä ja poliitikkoja. Kannetaan yhdessä vastuuta ja muutetaan maailmaa!

Helena Marttila

Kirjoittaja on Zero Waste Finland ry:n varapuheenjohtaja

Kommentoi