Suomessa on vahva kahvikulttuuri ja suomalaiset kuluttavat eniten kahvia per henkilö muuhun maailmaan verrattuna. Kertakäyttökuppien käytön vähentäminen koskeekin suurta osaa suomalaista väestöä ja se koetaan tärkeäksi. Idea tilata kahvi omaan kestokuppiin ei ole kovin uusi eikä hyvin uniikki. Suomessa termospullon tai kestomukin kanssa liikkuessa törmää harvoin ongelmaan tilata juomaa mukaan juuri niihin. Hymyilevä tai vakavan näköinen myyjä etsii keinon miten sellaisen asiakkaan toivomuksen voisi toteuttaa. Sen sijaan mahdollisuus saada alennus sen takia, että kahvilan tarjoama kertakäyttökuppi jää käyttämättä, on vielä harvinainen.
Puolassa vuodesta 2017 toiminut ja hyvin aktiivinen Puolan Zero Waste yhdistys yrittää muuttaa asiakkaiden ja kahvila/ravintolaomistajien käytännön tapoja. Siellä kahvin tai juoman tilaaminen omaan kuppiin oli aiemmin useimmiten mahdotonta. Kahvilat/ravintolat pelkäsivät toteutustavan olevan epähygieeninen, kun taas asiakkaat pitivät sitä epäkäytännöllisenä kun vaihtoehtona on helppo ja maailmalla trendikäs kertakäyttökuppi. Alennuksen saaminen omaan mukiin juomaa ostettaessa oli tullut kuitenkin yhden ketjukahvilan käyttäntöön jo aikaisin. Zero Waste Finland ry aloitti syyskuussa kampanjan, jossa useammista kahviloista ja ravintoloista sai tilata kahvin omaan kuppiin. Yhdistyksen teettämä tarra liiketilan ovella viestii asiakkaille, että kyseisistä paikoista saa juoman omaan kuppiin. Zero Waste Syyskuussa alkaneeseen kampanjaan osallistui Suomessa McDonald’s, Espresso House ja Subway.
Ajatus viestiä yrityksen toimintatapaa tarralla on tullut Puolan Zero Waste yhdistyksestä. Siellä kampanja “Oman mukin kanssa” alkoi jo vuonna 2017 kun kestävyyteen kannustavan ja hauskan iskulauseen ”Kahville menen vain mun ainoan kanssa” (I go for coffee with my one and only) keksi Puolan Zero Waste yhdistyksen varapuheenjohtaja Agnieszka Sadowska-Konczal. Hän kehitti myös ajatuksen siitä, että tiedot kampanjaan osallistuvista kahviloista voi merkitä nettikarttaan, jotta tieto on saatavilla yhdessä paikassa. Osallistuville yrityksille lähetettiin kampanjatarrat logoineen, mikä osaltaan helpottaa paikkojen tunnistamista asiakkaiden näkökulmasta.
Kampanjan tarkoituksena on kasvattaa asiakkaiden tietoisuutta kertakäyttökuppien ympäristövaikutuksesta. Tavoitteena on myös muuttaa asiakkaiden tottumuksia ja innostaa heitä tilaamaan juoman omaan kuppiin kahvia mukaan ostettaessa. Viesti kahvilan omistajille taas on, että juoman tekeminen suoraan asiakkaiden kuppiin on turvallista, tärkeä ympäristöteko, ja keino rakentaa ja vahvistaa hyvää yrityskuvaa. Vajaan kahden vuoden aikana Puolassa kampanjaan osallistui yli 750 kahvilaa koko maassa. Yritykset olivat niin pieniä yksityisiä kuin isoja ketjukahviloitakin, jotka omistavat satoja toimipisteitä. Osallistuvien kahviloiden määrä kasvaa koko ajan. Juuri äskettäin erään huoltoaseman kahviot tulivat mukaan, mikä kasvattaa kampanjan näkyvyyttä sekä suurissa kaupungeissa kuin maaseudullakin. Kampanjan Facebook-sivusta on tykätty jo yli 5000 kertaa.
Zero Waste Finland ry:n kampanja sai hyvin myönteisen vastaanoton heti alussa. Toivon, että se ei jää syyskuun haasteeseen, vaan jatkuisi myös yritysten kasvavana, normaalina käytäntönä. McDonald’s:n mukaan “Jos viisi prosenttia kahveista myytäisiin asiakkaidemme omiin kuppeihin, niin saisimme vähennettyä kertakäyttöisiä pahvimukeja ravintoloissamme noin 70 000 kuppia vuodessa”. Kuinka monta kupillista kahvia meidän pitää juoda, että heräilemme täysin?
Alina Starzak
Kirjoittaja on Puolan Zero Waste yhdistyksen (puolaksi Polskie Stowarzyszenie Zero Waste) perustajajäsen ja Zero Waste Finland ry:n jäsen.
Vastaa