Suuret muutokset toteutetaan yksi valinta kerrallaan – Zero Waste Finlandin toiminta vuonna 2020

Onko yhden ihmisen ympäristöteoilla merkitystä? Voiko yksi ihminen vaikuttaa? Zero Waste Finland ry vastaa näihin kysymyksiin, että kyllä on ja kyllä voi. Kolmannen toimintavuotemme käynnistyessä uskomme edelleen vakaasti siihen, että jokainen meistä voi tehdä arjessaan ympäristöystävällisempiä valintoja, kunhan niihin liittyvää, positiivisesti kannustavaa tietoa on riittävästi tarjolla. Tästä huolimatta zero waste ei ole pelkkä yksilölaji. Yksi ihminen ei voi vähentää jätettä sen enempää, kuin hänen elämäntyylinsä sitä tuottaa. Suuriin muutoksiin tarvitaan joukkovoimaa.

Rikoimme hiljattain 10 000 seuraajan rajan Instagramissa ja päätimme tehdä kyseisellä luvulla muutaman laskelman. Jos jokainen Instagram-seuraajamme jättää tänä vuonna yhden puuvillapaidan ostamatta, säästämme yli kymmenen miljoonaa litraa vettä*. Jos jokainen Instagram-seuraajamme syö tänä vuonna viikoittain yhden nahistumisuhan alla olevan hedelmän, tuotamme ruokajätettä 78 000 kiloa vähemmän**. Ja jos jokainen Instagram-seuraajamme vähentää tänä vuonna muovikassien ostoa puolella, kulutamme jopa 340 000 muovikassia vähemmän***. Näiden huikeiden lukujen takana ovat yksilöt, jotka sitoutuvat tekemään pieniä muutoksia omassa elämässään.

Yksilöiden lisäksi Zero Waste Finland suuntaa katseensa tänä vuonna yrityksiin. Yritysten tarjoamat tuotteet ja palvelut muodostavat sen valikoiman, jonka joukosta kuluttaja omat valintansa tekee. Ei siis ole yhdentekevää, mitä meille myydään.

Enemmän lisäarvoa jäsenille

Vuosi 2020 tarjoaa kiinnostavia uudistuksia Zero Waste Finland ry:n jäsenille. Yhdistyksen ensimmäiset rahanarvoiset jäsenedut lanseerattiin loppuvuodesta 2019 ja uusia jäsenetuja julkaistaan vuoden mittaan. Perinteisten jäsentapahtumien sijaan testataan myös digitaalisia tapahtumia, joihin kaikilla jäsenillä on mahdollisuus osallistua asuinpaikastaan riippumatta. Myös säännöllinen jäsenkirje tulee tarjoamaan tietoa yhdistyksen toiminnasta ja käynnissä olevista hankkeista.

Jos et ole vielä Zero Waste Finlandin jäsen, onnistuu liittyminen täällä. Jäsenyys maksaa vain 15 € per vuosi.

Kahtena aikaisempana toimintavuonna aktiivisten käsiparien puute on rajoittanut yhdistyksen toimintamahdollisuuksia merkittävästi. Olemme joutuneet kieltäytymään kiinnostavista puhujakeikoista ja yhteistyömahdollisuuksista, sekä jättämään tietyt toiminnan osa-alueet harmillisen vähälle huomiolle. Tästä syystä pyrimme tänä vuonna lisäämään vapaaehtoisten lukumäärää ja tarjoamaan heille tehtäviinsä aikaisempaa perusteellisemman perehdytyksen. Olisitko sinä valmis panostamaan aikaasi hyvän asian edistämiseksi? Haluaisitko esimerkiksi kirjoittaa meille englanninkielistä verkkosivusisältöä, päivittää somekanaviamme tai järjestää vaatteidenvaihtotapahtuman omalla paikkakunnallasi? Vapaaehtoisten tehtävät sovitaan aina sen mukaisiksi, mitä henkilö haluaa tehdä ja kuinka paljon aikaa hän voi yhdistystoimintaan panostaa. Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistöistä ZWF:ssä, ota yhteyttä minuun tai infomailiimme.

Taru Kehälinna

Kirjoittaja on Zero Waste Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja

* Laskelmassa yhden puuvillapaidan valmistukseen on arvioitu kuluvan 1000 litraa vettä. Tämä on varsin maltillinen arvio, useimmiten todellinen vedenkulutus on yli 2000 litraa.

** Laskelmassa yhden hedelmän painoksi on arvioitu 150 g ja laskelmassa on oletettu, että kyseiset hedelmät päätyisivät todennäköisesti roskakoriin tai biojätteeseen.

*** Laskelman pohjana on käytetty tietoa, jonka mukaan suomalaiset ostavat keskimäärin 68 muovikassia vuodessa. Jokaisen Instagram-seuraajan on siis laskettu ostavan 34 muovikassia vähemmän.


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *